Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Revision og administration

Budgetter, regnskaber og andet papirarbejde - hvad gør man, hvis opgaverne hober sig op?

Som bestyrelsesmedlem har du forskellige opgaver og ansvar, og det er meget forskelligt, i hvor høj grad man som forening selv udfører arbejdet eller betaler sig fra en del af opgaverne. Overvejer I få at professionel bistand til administration eller revision? Find leverandør her.

Opgaver inden for revision og administration er typer af opgaver, som foreningen kan vælge at betale sig fra, hvis man ønsker at minimere arbejdsbyrden, eller lysten og kompetencerne ikke findes i foreningen.

Det kan f.eks. være varetagelsen af den daglige administration, udfyldelse af nøgleoplysningsskema og andre elementer af overdragelser, samt foreningens regnskab og bogføring.

ABF har samlet de ting I som forening skal være opmærksomme på, når I skal vælge rådgivere. Hvad end det er en revisor, administrator eller noget helt tredje kan I læse mere i artiklen nedenfor:

Det skal man også være opmærksom på, før projektets start:

Administration og forvaltning

I nogle tilfælde varetager foreningen selv opgaven med at administrere, mens opgaven i andre tilfælde overlades helt eller delvist til en udenforstående administrator. 

Hvis en forening overvejer at skifte administrationsform, bør foreningens ressourcer og forhold i øvrigt overvejes nøje. Såfremt bestyrelsen selv vil varetage administrationen, må der, for at sikre den bedst mulige løsning af opgaverne, fastlægges helt klare retningslinjer for, hvordan opgaven skal løses. Det er vigtigt, at der er flere i bestyrelsen, som er i stand til at varetage de administrative funktioner. Ellers vil foreningen få udfordringer, hvis vedkommende udtræder af bestyrelsen grundet flytning.

Revision

Revisorens funktion er hvert år at gennemgå foreningens bogføring og regnskabsmateriale og påtegne årsrapporten, før den fremlægges general­forsamlingen til godkendelse. Der er ikke, hverken i årsregnskabsloven (regnskabsklasse A) eller i andelsboligforeningsloven, fastlagt krav om professionel revision, men foreningens vedtægter indeholder ofte krav herom. 

Den professionelle, statsautoriserede eller registre­rede revisor arbejder under et professionelt ansvar. Registrerede og statsautoriserede revisorers virke er reguleret af særlig lovgivning. Heraf følger det blandt andet, at revisor ikke kan være medlem af foreningen, idet vedkommende i givet fald har en økonomisk interesse, som vil gøre denne inhabil. Det er ABF’s klare anbefaling, at foreningsregnskabet bliver revideret af en professionel revisor.

Du kan finde revisorer og administratorer her: Find leverandør.

Årshjul

Bestyrelsen kan med fordel udarbejde et årshjul for andelsboligforeningen, der er et nyttigt planlægningsværktøj, som giver bestyrelsen et overblik over vigtige opgaver i løbet af året. Årshjulet kan bl.a. indeholde faste og lejlighedsvise bestyrelsesopgaver, herunder bogføring, regnskab, budget, generalforsamling, vedligeholdelse, overdragelse og energi m.m.

ABF har udarbejdet et standarddokument kaldet "årshjul", som du kan downloade under standarddokumenter.

Få inspiration til jeres næste energiprojekt

Bliv inspireret til hvordan andre foreninger er gået fra at være selvadministrerende til at bruge administrator i nyhedsartiklerne nedenfor:

ABF-håndbogen

ABF-håndbogen er en håndsrækning til private andelsboligforeninger og professionelle aktører, der bl.a. behandler revision og andre administrative opgaver.

Læs mere om ABF-håndbogen samt priser her: 

HAR DU SPØRGSMÅL?

Så er du velkommen til at ringe til medlems-rådgivningen på telefon

Find leverandører

Filtrer din søgning

  • DEAS Sjælland

    Et af Danmarks førende ejendomsforvaltnings- selskaber med over 20 års erfaring og indsigt i administration og drift af andelsboligforeninger

  • DEAS Nordjylland

    Et af Danmarks førende ejendomsforvaltnings- selskaber med over 20 års erfaring og indsigt i administration og drift af andelsboligforeninger

  • DEAS Midtjylland og Syddanmark

    Et af Danmarks førende ejendomsforvaltnings- selskaber med over 20 års erfaring og indsigt i administration og drift af andelsboligforeninger

  • Laros

    Administrationen omfatter alt fra daglig håndtering af foreningens aftaler og økonomi og rapportering til rådgivning om alt fra køb/salg til finansiering 

  • DEAS Midtjylland og Syddanmark

    Et af Danmarks førende ejendomsforvaltnings- selskaber med over 20 års erfaring og indsigt i administration og drift af andelsboligforeninger